رحلة الانتظار Ezlb9t11
مع تمنياتي بالإستمتاع بالقراءة
رحلة الانتظار Ezlb9t11
مع تمنياتي بالإستمتاع بالقراءة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

MR:A7MED IBRAHEM

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
كل عام وانتم بخير بمناسبه حلول شهر رمضان الكريم أعاده الله علينا وعليكم بالخير واليمن والبركات ونسأل الله فى هذا الشهر الكريم ان يتقبل منا ومنكم صالح الاعمال
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
ساعة
المواضيع الأخيرة
» كيف تعرف شخصيتك من تاريخ ميلادك
رحلة الانتظار New10الخميس مارس 28, 2013 7:09 pm من طرف هاله الرفاعي

» صراع الحضارات
رحلة الانتظار New10الأربعاء مارس 13, 2013 10:09 pm من طرف هاله الرفاعي

» لعنة الفراعنة
رحلة الانتظار New10الثلاثاء مارس 12, 2013 3:48 am من طرف هاله الرفاعي

» التحنيط
رحلة الانتظار New10الأحد مارس 10, 2013 4:08 am من طرف هاله الرفاعي

» أدخل شوف العبقرية
رحلة الانتظار New10الأحد نوفمبر 06, 2011 9:11 am من طرف basel_elmasry

» يا عم امشى د مبارك مشى
رحلة الانتظار New10الإثنين أغسطس 29, 2011 9:03 am من طرف أحمد ابراهيم

» خلاص بطلت اشجع ارسنال تانى
رحلة الانتظار New10الإثنين أغسطس 29, 2011 1:32 am من طرف أحمد ابراهيم

» لهذا لم ينشر كتابى العدد الثانى ( لماذا غابت البسمات الجزء الاول )
رحلة الانتظار New10الأحد أغسطس 28, 2011 9:56 am من طرف أحمد ابراهيم

» لهذا لم ينشر كتابى العدد الثالث ( لماذا غابت البسمات الجزء الثانى )
رحلة الانتظار New10الخميس أغسطس 18, 2011 8:58 pm من طرف أحمد ابراهيم

» لهذا لم ينشر كتابى العدد الاول
رحلة الانتظار New10الخميس أغسطس 18, 2011 8:49 pm من طرف أحمد ابراهيم

» تاريخ من المجاعات
رحلة الانتظار New10الخميس أغسطس 18, 2011 8:42 pm من طرف أحمد ابراهيم

» وقفات من حياة الامام الحسن البصرى
رحلة الانتظار New10السبت أغسطس 13, 2011 10:43 am من طرف أحمد ابراهيم

» وقفات من حياة الامام الحسن البصرى
رحلة الانتظار New10السبت أغسطس 13, 2011 10:41 am من طرف أحمد ابراهيم

» 12 دعوة ندعوها بالسجود وربنا يستجب لنا
رحلة الانتظار New10الأربعاء أغسطس 03, 2011 11:09 pm من طرف m7md rabi3

» بيان بالحد الأدني للقبول بكليات ومعاهد المجموعة العلمية لعام 2011
رحلة الانتظار New10الأربعاء أغسطس 03, 2011 10:22 pm من طرف m7md rabi3

ازرار التصفُّح
Cursors
عداد الزوار

.: عدد زوار منتدى الأستاذ/أحمد إبراهيم :.

elrashid.yoo7.com

رحلة الانتظار

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
أحمد ابراهيم

رحلة الانتظار Empty
مُساهمةموضوع: رحلة الانتظار   رحلة الانتظار New10الخميس يونيو 16, 2011 11:18 am

أعتذر لاعضاء المنتدى وزواره عن انقطاعى الطويل عن الكتابة والمشاركات وها هى أولى مشاركاتى بعد طول غياب وهو مقال بعنوان " رحلة الانتظار "
كثيرا مما يعرفنى يعرف انى مؤمن بأن ذلك الشعب له رحلة طويله مع المعاناة على مر العصور المختلفة وذلك الشعب يتقلب فى بحر عميق من المعاناة ولكن مع تلك المعاناة تجد شعبا لدية قدرة نادرة على التحمل والانتظار رافعا شعار " غدا يوم أخر " دايما بنقول لبعض اكيد بكرة هيبقى احلى مع ان اوقات كتير بيجى بكرة وبيكون اسوء بكتير من انبارح .
انا مش هتكلم زيى ما اتعود معظم طلابى عن تاريخنا الطويل من المعاناة لكن انا هتكلم عن حاجه تانية خالص وهى رحلة الانتظار وبردو مش هجيب تاريخنا منذ العصور السحيقة انا هتكلم عن الانا اوعى عليه
انا اتولدت فى البلد دى لقات ليها رئيس واحد مكنتش لسه اتولدت اليوم المسك فيه الحكم لكنى اعرف الاجواء المشبوهه التى اعتلى بها عرش مصر من استفتاء مشبوة بعد اغتيال الرئيس السادات وكان الطبيعى بحكم انه كان نائب " والله يسامحك بقى يا سادات " انه يباشر اعمال رئيس الجمهورية حتى تجرى الانتخابات والتى تحولت الى استفتاء هل ترغب ان يكون محمد حسنى مبارك رئيسا لجمهورية مصر العربية ؟؟ وامامك اختيارين اما نعم - او نعم وطلعت النتيجة ساحقه حتى الاموات فى قبورهم قالوا نعم لمبارك قلنا وماله ننتظر ونشوف الراجل ده ممكن يعمل ايه جايز يغير تاريخنا الطويل مع المعاناة " جه يكحلها عماها " وكالعادة وقفنا نتفرج ونستنى ونبص حولينا ومفيش جديد قالوا يا جماعة مدة الحكم 6 سنين بس الراجل هيلحق يعمل ايه ولا ايه ادوله فرصه تانية فضلنا نبص لبعض وقلنا وماله نستنى شوية كمان فات الكتير يا ولاد مبقاش الا القليل , "الراجل عمر وطور وغير المكنش ممكن يتغير " اوعى تصدقوا د كلام الحكومة , اصلهم هما دايما كده عندهم نظرة ثاقبة بيقدروا يشوفوا الاحنا مبنشفهوش وفضلنا بردو نبص لبعض لحد ما بصانا ولقانا ضاع من عمرنا 30 سنة من الانتظار وبعد ال30 سنه بيقولوا لنا معلش اصله ملحقش فهيكمل "جمال " وياصبر ايوب .
وقامت الثورة العمرى ما شوفتها لو حتى فى منام ولو حد جه وحكى لى عنها كنت بقول د مجرد أحلام ومن يوم ما قالوا عيزين نغير النظام وكل يوم نقول لنفسنا ها سقط النظام ؟ فيقولوا لسه طب نصطبر شوية كمان والمرة دى رحلة الانتظار مش طولت زيى ما طول عمرنا متعودين قلنا معقول الحلم العمرنا ما حلمناة حصل الخيال اتجسد وبقى حقيقة طب خلاص خلصنا تاريخنا مع المعاناة قالوا لاء لسه شوية اصل لسه فاضل شوية بقايا للنظام قلنا مش مهم نستنى كمان شوية وكمان شوية على ما نقدر نرجع الاستقرار . يااااااااااا اد ايه الشعب ده صبور وكأننا من نسل النبى ايوب .
وقالوا طب نجيب حكومة مؤقته تسير الاعمال على ما تتعمل انتخابات وعبدها هيجلنا واحد يقولنا ياربت تفضلوا مستنين وهنفضل مستنين وياريت يا سامعين تكون فهمتوا انا عايز اقول ايه يعنى انا عايز اقول اننا هنفضل مستنين .
basel_elmasry

basel_elmasry

رحلة الانتظار Empty
مُساهمةموضوع: رد: رحلة الانتظار   رحلة الانتظار New10الخميس يونيو 16, 2011 8:34 pm

اولا يا مستر حمد الله علي السلامه ويا رب نقرا كل يوم موضوع لحضرتك ........ ثانيا بالنسبه لحكاية ان احنا ساعات بنقول ان بكره هيبقي احلي ومش بيبقي احلي ......... فيه كتاب مشهور جدا للدكتور ابراهيم الفقي اسمه قوة التفكير في الكتاب ده ....... دكتور ابراهيم حدد ست قوانين العقل الباطن ....... رقم 3 فيهم اسمه قانون التوقع والانجذاب بيقول : أي شيء تفكر فيه وتتوقعه وتربط به أحاسيسك ينجذب إليك من نفس النوع ايجابي او سلبي ........ وبيقول في نفس الكتاب ان التفكير بيخلق التركيز والتركيز بيخلق الاحساس والاحساس بيخلق السلوك والسلوك بيخلق النتيجه -ايجابيه او سلبيه- يعني خلينا احسن نفكر في ان اللي جاي احلي علي راي تامر حسني
و احنا مستنيين الموضوع اللي جاي بفارغ الصبر
ادهم محمد 1

رحلة الانتظار Empty
مُساهمةموضوع: السهل الممتنع    رحلة الانتظار New10السبت يوليو 09, 2011 9:47 pm

طول عمرك جامد يا مستر أحمد
m7md rabi3
Admin
Admin
m7md rabi3

رحلة الانتظار Empty
مُساهمةموضوع: رد: رحلة الانتظار   رحلة الانتظار New10الأربعاء يوليو 13, 2011 7:52 am

الكبير كبير..............الف حمدالله على السلامه ياأ/أحمد ..........بجد وحشتنا ووحشتنى انا شخصيا........
https://elrashid.yoo7.com

رحلة الانتظار
صفحة 1 من اصل 1